lördag 29 juni 2013

Hemmasnickrat trädgårdsbord

Ja, så var projekt numero tre klart, på min "todolista". Lagom till midsommar fick vi det färdigt, så det kunde invigas med sill och grillat och jordgubbar med släkten! Längst fram i bild står dynlådan, som var sommarens första projekt, här kan du läsa hur den byggdes.
 
Här vid släpkärran stod vi och snickrade en lördag (nu har maken blivit väldigt engagerad i mina projekt och gör det mesta, förutom designen som jag står för samt att jag hantlangar honom och  målar) Den blev 85 cm bred och 190 cm lång, och rejält tung...
 
 Jag blev riktigt nöjd, men jag skall väl inte vara sämre än att jag skall erkänna de misstag jag gjorde när jag "designade" det:
 
Hm, jag googlade lite om bord för att ta reda på hur stor jag skulle ha det, och det skulle finnas plats för 6 stolar hade jag bestämt. 190 cm verkade vara ett mått som många bord hade, så det bestämde jag att det skulle bli bra, vilket också passade bra med längden på virket vi skulle köpa. Nåväl, bordet snickrades och sen skulle jag köpa stolar... Hade bara inte tänkt på att dessa sneda bordsben tar bort en del yta, så de stolar jag först kom hem med fick inte plats...Tillbaks och omprov och jag hann bli rejält svettig innan vi - vid den fjärde möbelfirman - hittade dessa lite nättare stolar, puh...
 
Så summan av kardemumman, köp stolar först och ta mått efter dem innan bordet snickras!
 
ps, det gamla altanbordet och stolarna vi hade sålde jag på Blocket, och jag hann bli nerringd den halvtimmen jag hade annonsen ute... alltså var det alldeles för billigt, så jag får väl erkänna att jag varken är en byggnadsingenjör eller särskilt driven affärskvinna =)

12 kommentarer:

  1. Wow så snyggt bordet blev! Jag får kika på det igen senare när det blir dags med ett nytt bord för oss:)
    Ha en trevlig helg!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  2. Snyggt bord ni har snickrat! Och härlig bukett i förra inlägget!

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  3. Men en duktig designer är du allt!
    Bordet blev ju såå fint och stolarna passar verkligen fint till det.

    Ha en härlig helg nu!

    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  4. Vad fint bordet blev!Jag är imponerad, vad duktiga ni är, du och din man. Jag vill ha en trädgårdsbänk med sådana där kryssben, men har inte hittat någon. Inspirerad av dig kanske jag skulle våga pröva att snickra en själv!

    SvaraRadera
  5. Du kanske inte är utbildad byggnadsingenjör eller affärskvinna...men du är på god väg! Blev jättefint och jag bara älskar stolarna till det bordet - ett perfekt val!!

    SvaraRadera
  6. Oj så snyggt bordet blev!! Jamen det mesta går att lösa och du hittade en lösning nu med, snyggt blev det ihop också!

    Ha det fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  7. Åh det är precis ett sådant bord vi (läs maken) också behöver bygga! superfint! ska visa maken... Ja, jag blev själv förvånad att jag inte gillade doften av constance spry, och när det gäller lykkefund doftar den över hela trädgården tycker jag!

    kram louise

    SvaraRadera
  8. Men summan av kardemumman är att det blev riktigt, riktigt snyggt! Hoppas att du får tillbringa många härliga dagar/kvällar vid det bordet. Kram

    SvaraRadera
  9. Du kan nu titulera dig som 'Snickare' tycker jag. För att ha gjort detta första gången var det mkt bra gjort.
    Nää att snickra vill jag ej, jag har tummen mitt i hand.

    Bordet ser super fint ut.
    :=0 Eva

    SvaraRadera
  10. Vilket snyggt bord du har designat,o supersnygga stolar.
    Har tittat tillbaka på dina bilder o njutit av alla fina pioner,(har ju inga i år).

    Ha det gott.

    Kramiz vännen

    SvaraRadera
  11. Så snyggt och så mycket du:) Stabilt, stilrent, funktionsriktigt och ursnyggt!!

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad att du tar dig tid för en kommentar eller en hälsning! Tack!